Prímestskú dopravu v okolí mesta má dotovať PSK a samotné obce

03.12.2008 Prešov

Prešov 3. decembra (TASR) – Zabezpečenie autobusového spojenia do obcí v blízkom okolí Prešova v rámci prímestskej dopravy bolo jedným z hlavných tém dnešného stretnutia predsedu Prešovského samosprávneho kraja (PSK) ...
\"Tento problém trápi mestskú samosprávu už niekoľko rokov. Prímestskú dopravu do ôsmich okolitých obcí a Veľkého Šariša zabezpečujeme prostredníctvom Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP), čo však nie je v poriadku, pretože nemôžeme dotovať z mestského rozpočtu služby pre obyvateľov iných miestnych samospráv a nedisponujeme licenciou na prevádzkovanie takejto prepravy mimo obcí, \" konštatoval pre TASR Hagyari. Ak by sa nepodarilo dospieť k dohode s regionálnou samosprávou, musela by prešovská mestská doprava zrušiť niekoľko liniek do spomínaných obcí.
Na území kraja využíva vyšší územný celok na služby vo verejnom záujme celkom štyri spoločnosti, ktoré dotuje sumou 10,20 Sk/km (O,33 eura/km). Po udelení príslušnej licencie by podobnú sumu vyplácal aj dopravnému podniku. Ten má však náklady na prevádzku dopravných služieb okolo 17 Sk/km (0,56 eura/km). Chudík dnes uviedol, že spolu so starostami dotknutých obcí musia dospieť k takému riešeniu, ktoré by v konečnom dôsledku občania vôbec nepocítili. \"O vydaní licencie pre DPMP by sa mohlo rozhodnúť ešte do konca tohto roka, najneskôr však do februára 2009, \" dodal predseda VÚC. Úrad PSK by poskytol prepravcovi takú dotáciu ako aj ostaným spoločnostiam a zvyšnú sumu, teda približne sedem korún za kilometer (0,23 eura/km) by uhrádzala samotná obec. V rámci svojho rozpočtu by samosprávny kraj pomohol spomínaným obciam ročne celkovou sumou asi 4,5 milióna Sk (149.373 eur).
Predstavitelia mesta a regionálnej samosprávy sa dnes zaoberali aj dopravnou situáciou v Prešove. Tá sa v poslednom čase vďaka nedokončeným komunikáciám a zvýšenému počtu vozidiel stále zhoršuje a v meste sa tvoria vo viacerých lokalitách dopravné zápchy. Riešením by bolo rýchle ukončenie Kuzmányho ulice, ktorá by zabezpečovala spojenie centra mesta zo sídliskom Sekčov. Problémom sú však podľa Chudíka neusporiadané pozemky pod touto stavbou. Zhruba polovica z nich patrí štátu a zostatok súkromným vlastníkom. Na ich odkúpenie by podľa odhadov potrebovali asi 60 miliónov Sk (1,99 milióna eur). \"Je nemysliteľné, aby sme sa do takejto stavby pustili sami. Vybudovanie približne 300-metrového úseku tejto komunikácie vychádza v prepočte na 150 miliónov Sk (4,98 milióna eur). Za takúto sumu by sme v kraji opravili a zrekonštruovali 70 kilometrov ciest v našej správe, \" povedal Peter Chudík a dodal, že v tomto prípade očakáva od mesta výraznú angažovanosť.
Účastníci dnešného stretnutia hovorili aj o výmene majetku medzi mestom a PSK. Keďže Prešov pociťuje nedostatok bazénov, ktoré by mohla využívať verejnosť, pristúpil pred dvoma rokmi k prenájmu objektu na ulici Ľ. Podjavorinskej, ktorý vlastní PSK. Táto budova však potrebuje rozsiahlejšie investície v prípade technológií, ale aj celkovej vonkajšej rekonštrukcie vrátane zateplenia. Radnica by prostriedky vedela nájsť, ale nemôže ich použiť, pokiaľ nebude vlastníkom. Preto sa uvažuje o možnosti výmeny bazéna za iný majetok, ktorý vlastní mestský úrad. Ten na výmenu ponúkol Námestie mieru s parkom a fontánou pred budovou úradu PSK. To sa však nepozdáva niektorým opozičným poslancom regionálneho parlamentu, pretože takúto výmenu považujú za nevýhodné pre kraj. O zámene majetku by mali v konečnom dôsledku rozhodnúť poslanci oboch zastupiteľstiev ešte na svojich decembrových zasadnutiach.
 

Vyberte región

mark